Wednesday, March 25, 2015

*THE BOOK OF ARDESHIR:QUOTES ON ARDESHIR MOHASSESS



The Book of Ardeshir
اردشير محصص: گفتاوردها
اردشير محصص جايى مى گويد: هرگز مستقيمن در أمور سياسى دستى نداشته و هيچ وقت عضو يك حزب سياسى نبوده ام اما هميشه مطالعات وسيعي كرده ام...مصاحبه با اردشير محصص، ميراث ايران ، زمستان ١٣٧٧، مصاحبه از نگار احكامى



گفتاوردهايى در باره اردشير: فريدون رهنما
رگه هاى ديگرى نيز در كار محصص مى توان جست كه مربوط مى شود به هنر مغرب زمين. از پيشينيان كه بگذريم چون دوميه و تولوز لوترك و استاينلن ، از امروزيان نيز رد پا هايي به چشم مى خورد ًو شايد از استاينبرگ امريكايى. ليكن نه به تقليد. نيز با اين تفاوت كه شايد استاينبرگ به تضادهاى أمر هستى توجه بيشتر دارد تا تناقض هاى زندگى اجتماعى
img:moj

Faramarz Soleimani's photo.

هنر دفتر اعتراف هنرمند است و هنرمند در دفتر هنر هميشه خودش را نقش مى زندپس آيا همه اين زورمداران. و خودكامه گان همان چهره كودك وار و معصوم هنرمند طراح و كاريكاتوريست بى ترحم است كه راه و رسم خود را براى ديگر طراحان و كاريكاتوريست هاى ايران و جهان وا گذاشته است
در كارهاى اردشير محصص نقطه ها به خط و خط ها به سطح و فضا در مى آيند تا واقعيتي تا ريخي را به طنز بيان كنند طنزي كه بأريك بينانه از نقطه ها مى گذرد بى آن كه مبالغه يا تحريف كند و يا كينه و بيزاري بورزد-فرامرز سلیمانی 
نخستين كار اردشير محصص در روزنامه توفيق روز پنج شنبه ٣٠ آبان ١٣٣٠ منتشر مي شود كه ١٣ سال و دو ماه و ١٤ روز از سن اردشير مى گذرد اما هم خود هنرمند و هم برخي از شارحان احوال او گفته اند كه نخستين كار او در ١٢ ساله گى منتشر شده است- فرامرز سلیمانی 
اردشير محصص توانسته كلمه را كه مهمترين عامل ارتباط است به خط نزديك كند . اگر با كلمه مى توان بزرگ ترين مفاهيم را بيان كرد او با خط به بيان اين مفاهيم نشسته است.-احمد شاملو
در نمايشگاه نخستين او در تالار قندريز شكارهاى او قربانيان خوشمزه ، زنان مجالس و محافل و انجمن ها بودند. قلم اردشير در باسن هاى قربه آن ها فرو مى رفت و هنگامى كه از سوزش فرياد مى كردند، لوندى حماقت بار آنان آدم را به لبخندى همراه با شعف و شادمانى وا مى داشت و اين شادمانى بيشتر پوزخند بود تا فهقهه و بيشتر انتقام بود تا ترحم
خسرو گلسرخى


No comments:

Post a Comment