44
انسان اگر چه عنان گسیخته چو حیوان درنده است
انسان اگر چه عنان گسیخته چو حیوان درنده است
اما اگر رها شود ز جهل و خرا فا ت
برا زنده است
تا از وجود و هستی بسازد جهان بهتری
در سازمان زندگی با روند دیگری
او خا لق خدا ومذهب و آئین زما نه است
او خا لق بیان و منطق و نقش و نشانه است
او پایه های دانش و درایت را نهاده است
او هر دریچه بسته را
بروی تاریخ گشاده است
جنگ و جدال پاره ای از بنیان خلقت است
نادانی وجمود پاره ای دیگر
و دور از فراصت است
آگاه گر شود بزداید ز جسم خود
انگ خرافت و رنگ جمود را
او قادر است که صیقل زند وجود را
در زندگی هزار ها
انگل نا خوانده میکشند
سیرزمانه را بتیرگی و در یوزگی ولی
آگاه اگر شود نمیرود انسان بقهقرا
دوری گزیند از فساد و روند نا روا
زرتشت نیک گرا گفت اندرز ها بما
مزدا نهایتی است که میشود
انسان ز اهریمنان جدا
پیمایشی که میرساندش تا ارش و ستاره ها
دانائی و درایت است
نه توحید و تکرارهر دعا
افسانه نیست دانش و قانون زندگی
بی پایه نیست هر پدیده که
بخشی است ز را ز ها
با وهم نمیشود که خلق کرد دنیای دیگری
از آنچه نا شناخته است
خدا وند بر تری
ملموس نیست— چگونه تو با آن عجین شوی؟
معقول نیست چگونه راه بموجودیتش بری؟
از خود اگر نشان نداد مظهری
معلوم کی شود !!!
هر آنچه را عبث بخلقت او مفهوم داده اند
انسان اگر چه عنان گسیخته چو حیوان درنده است
اما اگر رها شود ز جهل و خرا فا ت
برا زنده است
تا باز سازد آنچه که ویران شد از جمود
ایجاد سازد آنچه در دسترس نبود
او خا لق نهایت وا لای زند گی است
آزاد اگر شود ز جهل
او ضد برد گی است
آزاد از حماقت و تحمیل و جبر و زور
آزاد ز هر گرایش مسموم و ز عقل دور
آزاد تا که خود بسنجش اندیشه پی برد
خوب را ز بد
جمود و درایت را ز یکدگر
انسان اگر چه عنان گسیخته چو حیوان درنده است
اما اگر رها شود ز جهل و خرا فا ت
برا زنده است
آ لوده نمیکند هرآ نچه بنمایه های اوست
با خون نمی نویسد سر نوشت جها نی که جای اوست
آزاد میشود زغارت و تحمیل وحرص و آ ز
بیدار میشود ز خواب
خرا فت دیرینه و دراز
انسان اگر چه عنان گسیخته چو حیوان درنده است
اما اگر رها شود ز جهل و خرا فا ت
برا زند ه است
محمد صدیق
44
Even though, the human is leash-less
as vicious animal
Even though, the human is leash- less as vicious animal
But if he is liberated from ignorance
and fixation Is capable
To reconstruct from whatever is available a better life
Within the organization of living a better mannerism
He is the creator of god, religion, point of view of all time
He is the inventor of expression, logic, image and sign
He founded the foundation of knowledge and cognition
He opened every closed threshold to the history
War and quarrels are part as structure of creation
Ignorance and fixation another part—
apart from recognition
If he erases from his being
The mark of fanatic and the color of fixation
He would be capable, polishing his live and exsitance
During the current of life,
there are thousands of unwanted parasites
Dragging the life to darkness and impecuniosity
If human becomes aware— never commit failure
He will stay away from corruption and vulgarism.
The path-finder to goodness,Zarathustra advised us
« Mazda is the ultimate level of approach to be apart from the evils »
A journey take human level to galaxies and stars
The knowledge and cognition
Not repetition of covenants and in vain believes
Life is not myth—it is the knowledge and the laws of nature
Every phenomenon of life is not baseless
it is part of unknown secrets
You can not create another world in obscurities
And create from an unknown world a higher god
Not tagibile—
which you can not be embedded to him
It is not logical how you can be led to see his existance ?
How could we know
when, he does not show any manifestation
Apart from in vain identities they atributed to him
Even though, the human is leash- less as vicious animal
But if he is liberated from ignorance
and fixation Is capable
To recostruct whatever have been ruined by fixation and regression
He is the creator of ultimate level of living
If he is liberated from the ignorance, will abolishe the slavery
Free from naivety, imposition, force and domination
Free from any poisonous tendencies away from logic
Free to reach to assessment of his thought
Good from bad and fixation from comprehention
assessment Did not poluted whatever are his own fondation
Did not write the destiny of world with blood
Become free from
waking up from the persistant and old dream
assessment Did not poluted whatever are his own fondation
Did not write the destiny of world with blood
Become free from
M. K. SADIGH
J'ai vu moi-même en tant que
14 J'ai vu moi-même en tant que (Dans un multiple de mille) J'ai vu moi-même en tant que (Dans un multiple de mille) Dans les mille corrents de temps demandé Pendant des années, la recherche de soi égoïste mono Voyager en vain dans un chemin perdu mais,Est-il possible? un momno auto égoïste être identifiés Et loin des mille? éloigné de la dynamique de milliers Dans une solitude éloigné de Gobe dans un repeaticious continiousCe qui avait toujours fait Il n'ira jamais plus loin que sa chemise Ne jamais entendre un motque celui qu'il utteres himslf Qui se dissipe dans l'air comme un soupir flutterin Commentpourrait lui-sait peut-être où est l'endroit où Lorsqu'il est isolé du reste du monde Mais,moi-même, (Dans un multiple de mille) Mêlés dans les tours et détours de vastes régions du monde Est comme une vague montante au milieu de toutes les autres vagues hausseEn tant que partie de la mer de la vie Pas étranger à ce que la dynamique de la vie, ildrages Loin de la stagnation en le tenant dans l'aliénation Il fait partie de l'existence et(Telle auto) N'est pas séparée de la fluctuation de la dynamique de la vie Ne supposantque vous êtes séparé du monde Le monde vit en vous Et sans toi est désorientésupposons que vous (Dans un multiple de mille) Dans les mille corrents de temps Je nageun rivage inconnu À l'endroit où la vie me prend À l'endroit où je suis qualifié pour être prisParce que je fais partie d'une existence globale M. K. SADIGH
No comments:
Post a Comment