4.NIMALOGY:MYTH OF NIMA اسطوره ی نیما
٤
ای شب شعر دیگری از نیماست که در ١٣١٠ به چاپ می رسد .این شعر نیز همانند قصه ی رنگ پریده رابط میان شعر قدیم و جدید است و اولین بار در مجله ی نو بهار چاپ می شود ١٣٠١ که بهار را نیز تحت تاثیر قرار می دهد .
...
نیما از آن پس به انزوا می رود .نیمایی که در روز های تاریکی که چند تن خواب آلود ,چند تن ناهموار , چند تن نا هشیار به جان هم افتاده بودند بر می خیزد و رسالت انقلاب ادبی - اجتماعی ایران را به عهده می گیرد به علت فرسودگی زندگی و سر گرمی دائمی با کار به انزوا می رود تا راهی را که طرح ریزی کرده بود هموار تر سازد .
این انزوا و سکوت که در زندگی او به دوران بیست ساله معروف است با آغاز همکاری نیما با مجله موسیقی در سال ١٣١٧ پایان می گیرد و در این مدت او در شهر های مازندران و گیلان از قابل آستارا,لنگرود, رشت, بابل و لاهیجان زندگی کرده و اندیشه های حائرانه اش را با نامه به دوستان و آشنایان و افراد خانواده پراکنده است .
نامه های نیما تردید و وسواس او را در کار هنریش نشان می دهد .او شاعری است که با خود خلوت کرده و می خواهد که در خلوت تن به خلوت دل برسد و در شعر خود ,شعر معاصران و شعر شاعرانی که غوره نشده مویز شده اند تعمق کند .
ارزش احساسات ١٣٣٥ مجموعه ی مقالاتی است که در سال ای ١٣١٨ و ١٣١٩ در مجله موسیقی چاپ می شود و نیما خواننده های خود را در دوران انزوا" از نظر معرفی عقاید فلسفی و هنری گروهی از فلسفه و عرضه ی افکار و آرای بعضی بزرگان دنیا و شناساندن ادبیات و هنر ایران و اقوام مختلف جهان و بالا خره نمایش هنرمندان کم نظیر
عا لم " بر رسی می کند .ارزش احساسات ضمن آن که راهنمای شاعران و نویسندگانی است که مسیری همسان را می پیمایند نیز طرز خود سازی یک شاعر راهگشا را می نمایاند که با دیدی نقادانه به خواندن و نوشتن و دوباره خواندن نشسته و چنین ره آوردی از سفر پانزده بیست ساله اش فرا آورده است .ارزش احساسات تنها بر رسی نوشته های هنری و فلسفی نیست بل بی آن که در روش نوشتاری و ویراستاری کیاب وسواسی به خارج داده شود نویسنده در جدل و مناظره با فیلسوفان و اندیشمندان تردید روا نداشته و حاصل اندیشه های خویش و بهره ی هوش و دقت نظر خود را ارزه داشته است
+ تعریف
حرفهای همسایه
نامه ها
و بویژه درباره ی شعر و شاعری از مجموعه ی آثار نیما یوشیج سیروس طاهباز ,دفترهای زمانه 1368
ف.س
ادامه دارد
ف.س
ادامه دارد
No comments:
Post a Comment