مجله موج ، دفتر ويژه نيما، ج هفتم ٢٠١٥
نيما نيك مى داند كه حافظ هر چه را كه مى خواسته گفته است و باقى پيرايه ارزانى است كه به او بسته اند با اين ها همه در انتخاب ميان عرفان و واقعيت ، نيما در مانيفست ارزنده اش : افسانه به شاعر بزرگ اعتراض مى كند زيرا از او توقع روندگى و پويايى دارد
حافظا اين چه كيد و دروغى ست
كز زبان مى و جام و ساقى ست
نالى آر تا أبد باورم نيست
كه بر آن عشق بازى كه باقى ست
من بر آن عاشقم كه رونده ست
كليات ، ص ٥٥، شماره ٥١١
شرح عشق دگر سان شرح شعر دگر سان نيمايى است و از اين روى حافظ را هدف سخن مى گيرد تا زبان و زارى دروغين و تكرارى را انكار كندو عاشقى رونده و جارى را، عاشقى فردى را پيش كشد كه شرح شكستن بند و قيد شعر و بيان آن هم هست اما نيما نيز در اين جا هنوز در بند همان بند ها و قيد هاست و اين تازه آغاز موج نيمايى و شعر نيمايى و تأثير و تاثرهاى گسترده ى آن است تا شعر نو را نو به نو به راه برد
img:moj
نيما نيك مى داند كه حافظ هر چه را كه مى خواسته گفته است و باقى پيرايه ارزانى است كه به او بسته اند با اين ها همه در انتخاب ميان عرفان و واقعيت ، نيما در مانيفست ارزنده اش : افسانه به شاعر بزرگ اعتراض مى كند زيرا از او توقع روندگى و پويايى دارد
حافظا اين چه كيد و دروغى ست
كز زبان مى و جام و ساقى ست
نالى آر تا أبد باورم نيست
كه بر آن عشق بازى كه باقى ست
من بر آن عاشقم كه رونده ست
كليات ، ص ٥٥، شماره ٥١١
شرح عشق دگر سان شرح شعر دگر سان نيمايى است و از اين روى حافظ را هدف سخن مى گيرد تا زبان و زارى دروغين و تكرارى را انكار كندو عاشقى رونده و جارى را، عاشقى فردى را پيش كشد كه شرح شكستن بند و قيد شعر و بيان آن هم هست اما نيما نيز در اين جا هنوز در بند همان بند ها و قيد هاست و اين تازه آغاز موج نيمايى و شعر نيمايى و تأثير و تاثرهاى گسترده ى آن است تا شعر نو را نو به نو به راه برد
img:moj
No comments:
Post a Comment