Tuesday, August 28, 2012

ناپیدایی ی ناباور دوست - نثر A*SH*N*A:SIRUS RADMANESH

syrus radmanesh
سیروس رادمنش
بن آسیاب اول بهمن ١٣٣٤ - ١٧ شهریور١٣٨٧هفتگل
١٩٥٥-٢٠٠٨
بگذار نور پنجره این دیوار را بسوزاند
این صدای بال شب  بود
یا خود
نفس مردگان بودم؟
  گربه یی که می خزد
ضمیر شاه است
شاه کلمات
 در ملافه های زفاف
یا که هاله ی پر آب
-اه ای شبا هت تکرار
ای همه آب های زیر
نیلوفر ای مرداب
معشوقه ای عصر
.
در سال های آغازین دهه ی ١٣٥٠ و به دنبال بحران رویارویی و تقابل سنت و نو آوری در حوزه ی شعر امروز ایران بود که منوچهر آتشی  گفتمان تازه  یی را با عنوان موج ناب در مطبوعا ت ادبی گشود ، همراه ارایه ی آثاری تر و تازه و نو و با طراوت و زبانی فیگوراتیو و تصویری که خیالی ناب را در معماری غریب زیبایی عرضه می کرد .
 سیروس راد منش از جمله شاعران موج ناب بود که در پی حرکت های پسا نیمایی دیگری همچون موج نو و شعر حجم با آثارش در صفحات نشریاتی مانند تماشا ،جوان ،تلاش و...حضوری فعال یافت .
شاعران موج ناب کوشش در بریدن  از فضاهای زبانی شعر مفهوم گرا و قالب های شعر کلاسیک معاصر داشتند .حلقه ی نخستین موج ناب که بیشتر در مسجد سلیمان تشکل دا شت از کارهای هوشنگ چالنگی تاثیر گرفته بود که به شعر حجم وفادار بود ولی از امضا کنندگان بیانیه آن به شمار نمی رفت .هرمز علیپور در آن زمان شعر ناب را سردمداری و تیوریزه می کرد و حمید کریم پور یا آریا اریاپور ، سیروس رادمنش ،سید علی صالحی ،یار محمد اسد پور ،مرید میرقاید ، علی مقیمی ، رستم اله مرادی یا فرود شهیدی ،احمد علی پور و...در آن مشارکت داشتند که به شاخه مسجد سلیمان مشهور بودند.بنگرید به کتابم : شعر شهادت است ،برگ ١٢٥ و نمودار برگ ١٢٤ 
و همچنین بود فرامرز سلیمانی به عنوان شارح و همراه حرکت در دهه ٥٠ ، فیروزه میزانی ، مجید فروتن ،همایونتاج طبا طبا یی ،مهین خدیوی ، و آنگاه حسن اجتهادی ، کبرا سعیدی شهرزاد ،محمد حسین مدل ، محمد مهدی مصلحی ، محمد باقر کلاهی اهری ،محمد علی شکیبایی ،نعیم موسوی،تیمور ترنج ، آرش باران پور ،فرهاد پاک سرشت ،
،الف فرجام ، 
محمد رضا پویانفر یا م.بابک، جمشید چالنگی و برخی دیگر از شاعران جنوب و از جمله برخی از قصه نویسان را در این موج می توان نام برد . البته مجید فروتن،مهدی مصلحی ،تیمور ترنج، عدنان غریفی ،که به شعر مو جز و کوتاه تمایل داشتند ،از دوران موج نویی ها فعال بودند و شعر آنا ن در موج ناب و حرکت های دیگر ادامه یافت و یا خاموشی گرفت.
در این ز ما ن به یک اعتبار برخی کارهای شاعرانی همچون شاپور بنیاد،منصور برمکی و...نیز با شعر ناب پهلو 
می زد یا از آن آبشخور می گرفت .همچنان که موج ناب و حرکت های آوانگارد پیش و پس از آن بر شعر سیاسی و اجتماعی هم گهگاه تاثیر گذارده بود و ما در پرداخت های جداگانه به این موارد اشاره داشته ایم 
ازمقاله :معمآری غریب زیبایی 
بازنگری:تابستان ١٣٩١/٢٠١٢

No comments:

Post a Comment