Wednesday, November 11, 2009

NIMA'S QUOTES / 4

NIMA
~I POURED WATER IN ANTS DITCH

٢
نیما یوشیج و نیما شناسی 
ویژه نیما 
سیمرغ, لس آنجلس ,سال١٣٧٤ 
نیما شناسی یا کتاب نامه ی نیما را نخستین بار در بامداد شماره ی ١٩٩ , تهران یکشنبه شانزدهم دی ماه ١٣٥٨ ,صفحه ٦ به مناسبت بیستمین سال خاموشی شاعر منتشر کردم و اکنون در سد زاد روز نیما و در آستانه ی 
سال ١٢٧٤ که سال نیما ست با روز آمد نیما شناسی ,همراه با در آمدی بر نقد آ ثا ر شاعر پیش گام شعر
 همروزگا رمان برای چاپ به سیمرغ عزیز می سپارم + ویژه نیما ,افزوده های مجله موج ,پاییز و زمستان ١٣٩٢ن
نیما یوشیج:
اگر تو شاعر نباشی ,بسیاری از حرف های من برای تو بی فایده خواهند بود .اگر تو شاعر باشی دست به روی 
سینه ی گرم من خواهی گذاشت . من از درون قلبم به تو مردانه سلام می فرستم و از زیر اعماق سال های دراز ,روشنی خود را اگر زیاد نکنم کم نکرده و گوشه یی از اتاق تو را روشن می کنم .مرا مثل شمع روشنی بر در که 
می سوزم و به دیگران روشنی می دهم 
می اتا گپ , مجموعه ی کامل اشعار ,ص ٦١٤
*نیما یوشیج 
شعر نه لفظ است ,نه توازن الفاظ و نه قافیه ... از امروز تو روز اولی است که شعر می گویی . من کسانی را سراغ دارم که از نصفه ی قرن نوزدهم تا کنون شعر می گویند و شعر ها شان قبل از خودشان معدوم شده اند 
دنیا خانه ی من است ,زمان,١٣٥٠,ص ٣٤
...
ادامه دارد 

No comments:

Post a Comment