Tuesday, December 10, 2013

NIMALOGY:QUOTES:SOLEIMANI,KHALILI,DEHBASHI,BARAHANI,NURIALA,...

نیما یوشیج و نیما شناسی 
ویژه نیما 
سیمرغ, لس آنجلس ,سال١٣٧٤ 
نیما شناسی یا کتاب نامه ی نیما را نخستین بار در بامداد شماره ی ١٩٩ , تهران یکشنبه شانزدهم دی ماه ١٣٥٨ ,صفحه ٦ به مناسبت بیستمین سال خاموشی شاعر منتشر کردم و اکنون در سد زاد روز نیما و در آستانه ی 
سال ١٢٧٤ که سال نیما ست با روز آمد نیما شناسی ,همراه با در آمدی بر نقد آ ثا ر شاعر پیش گام شعر
 همروزگا رمان برای چاپ به سیمرغ عزیز می سپارم + ویژه نیما ,افزوده های مجله موج ,پاییز و زمستان ١٣٩٢
فرامرز سلیمانی 
---
نماد مولفه یی فرامعنایی است . تصویر پیچیده ترین و کارا ترین پارادایم شعر ی است و نه نماد و یا سمبول.   تصویر ممکنست مبهم بنماید و نیما می گوید آن چیزی که عمیق است مبهم است ... و همین تصویر است که شعر نیما را بخشی از طبیعت بل خود طبیعت می نماید 
فرامرز سلیمانی 
---
عظیم خلیلی 
زمانه بعد نیما آموخته که هر موجودی می تواند خویشتن را از فساد و هرزگی خاک برهاند .چلچراغ تاریکی مسیر خویش باشد .در شب هول و دلهره آور روزهای تجرد و تنهایی و افسون و افسانه ی صبح نومیدی نگردد .نیما همان ستاره یی شد که از فساد خاک وارست 
هنر و اندیشه کیهان , شماره ١٠٣٥٨, ص ٨ , پانزدهم دیماه ١٣٥٦
---
علی دهباشی 
در واقع شعر نیمایی نه تنها جامه یی دیگر به تن می کند بلکه اساسن ذهنیت با طرز تفکری تازه نیز در سر دارد و این تازگی برای عبور از بریدگی میان شعر و واقعیت زنده اجتناب ناپذیر بود 
نیما یوشیج و شعر نو , کتاب سال ١٣٦٩,ص ٦٧
رضا براهنی 
نیما را میتوان الیتی دانست که با وقوف تمام و با پشتکار شعر را دگرگون ساخت 
طلا مس زمان,١٣٥٨
---
اسماعیل نوری علا 
نیما یوشیج با افسانه ...و با ققنوس سر سلسله ی شاعران نیمایی بوده و در هر یک از این مراحل و از دیدگاه نظریه های شعر ی ,حرف و سخنی تازه داشته است 
نیما از همان آغاز کار چهره یی مستقل به عنوان نظریه پرداز شعر نیز دارد .او در دوره نخستین کار خود , ١٣١٨-١٢٩٩ درست بر خلاف آنچه که دیگران می کردند ,پیش از آن که با ظاهر موزون و مگفای شعر در افتد ,با درون شعر , یعنی آن چه که طرز نگاه و طرز بیان و رفتار با زبان است کار دشت .او در این دوره در پی تکمیل نو گرایی های شعر عصر مشروطه بود یعنی شعر دوره بیداری با شاعرانی همچون ادیب الممالک فراهانی , ملک الشعرا بهار, دهخدا, ا عشقی,عا رف و کمالی؛ که از نتایج آن با عنوان شعر جدید یاد می شود و مختصه عمده آن توجه به 
مضا مین نو و کلمات غیر کلیشه یی است 
تیوری شعر,غزال,لندن , ١٣٧٣,ص ٣٩
... 

No comments:

Post a Comment