Monday, November 11, 2013

5 NIMALOGY:MYTH OF NIMAمانلی و خانه سریویلی.منظومه و ذهنیت روایی نیما


NIMALOGY:MYTH OF NIMA اسطوره ی نیما 
٥
ویژه نامه نیما که از آبان ١٣٥٨ در روزنامه بامداد ,در تهران آغاز شده بود با انتشار مقاله کلیدی اسطوره ی نیما در روز یکشنبه شانزدهم دیماه ١٣٥٨,شماره ١٩٩ ,صفحه ٧ به پایان رسید .در این جا به بهانه ی زادروز نیما روز آمد بخش های این مقاله ی بلند همراه مقاله دیگرم : ماخ اولا فریاد شکسته ی رهایی ,مندرج در همان ویژه نامه
چهار شنبه ٢٨ آذ ر ١٣٥٨منتشر می گردد .هر دو این مقالات بخش هایی از کتاب گاهنامه ی دگرگونی را
تشکیل می دهد که به این قلم درباره شعر و شاعری نیما و دیدگاه های او به زودی منتشر خواهد شد 
ف.س
مانلی و خانه سریویلی.منظومه و ذهنیت روایی نیما 
از نیما منظومه ی مانلی ١٣٣٦ بطور مستقل و بعد ها با خانه ی سریویلی ١٣٥٢ چاپ می شود .مانلی که در سال ١٣٣٤ نوشته شده است توجه نیما را به ذهنیت روایی و ساده سرایی نشان می دهد تصویرها رسا و موجزند و زبان شاعر گاه به مولوی نزدیک می شود .مانلی تجربه یی است در بر گرداندن یک قصه از نثر به شعر و روایتگری منظوم , و بنا بر این همسایگی این دو را در فرهنگ نیمایی می نمایاند .نیز مانلی در ترکیب قصه و شعر ,نماینده ی علاقه ی نیما به اسطوره سازی و در مجموع به سیمبولیزم و نمادگرایی است .این علاقه و کشش در منظومه ی خانه ی سریویلی که در ١٣١٩ نوشته شده رخ نشان داده است چه بر خلاف مانلی که همانند قصه ی ژاپونی اورا شیما به ترجمه ی صادق هدایت است و به تعبیر نیما کم و بیش با تفاوت هایی در ادبیات همه ی کشورهای دنیا وجود دارد ,در خانه ی سریویلی ,نیما خود اسطوره ساز و هم اسطوره پرداز است .نیز خانه ی سریویلی که ماجرای شاعر و شیطان را روا یت می کند مثل همیشه محملی است تا نیما بخشی از دید گاه های خود را به عنوان شاعر عرضه دارد 
از همین دم می کشم من شعر هایم را 
به دگر قالب 
من فرو خواهم شدن در گود تاریک نهان بیشه های دور 
بین مرگ و زندگانی در دل سنگین رویای شبی تیره 
که خفته گشته ست در آن مردمان را بانگ 
نقطه های روشن از معنی دیگر را به دست آورده خواهم 
خانه ی سریویلی  جدال میان شاعر است که انسانی آگاه است با شیطان که نماینده ی بد خواهان و بد طینتان است . این جنگ میان شاعر و شیطان که در واقع از زبان نیما "بین من جنگی ست با شیطان..." همچنان در جهت اثبات حقانیت شعر او در برابر کهنه سریان و کهنه گرایان  مصر و متعصب می تواند باشد 
ادامه دارد 

No comments:

Post a Comment