Wednesday, March 26, 2014

NIMALOGY:QUOTES:EBRAHIM GOLESTAN


NIMA'S MASK
from Jalil Ziapur
ويژه نيما
مجله موج
گفتاوردها: ابراهيم گلستان

نیما ، تا هنگامی که مرد ، بزرگترین آفریننده ای بود که هنر ایرانی در چند صد سال اخیر یافته بود . و در آینده ، تا هر زمان که هنر زبان و شعر در واحدهای ملی و جغرافیائی مشخص شود ، نام او و کار او با نام و کار رودکی و بیهقی و سعدی و حافظ همپا و یک جا خواهد آمد . نیز اگر در آینده بخواهند زبان روزگار ما را بیابند ، درک کننده روان ما را بیابند ، دریابنده امید و ترس ما را و بیننده راه و حرکت انسانی ایران عصر تغییر کنونی را بنامند ، او را خواهند یافت ، او را خواهند نمود ، و اورا خواهند نامید .
او تنها یک شاعر نبود . یا در حقیقت تنها یک شاعر بود اگر شعر آگاهی باشد . او آگاه بود . شعر او حس او بودو حس او حس یک عاشق نبود ، حس یک جویای راز نبود ، حس یک گوینده رویدادها یا بیننده دیارها نبود . او بیننده عشق و بیننده راز بود . پرسش هایش برای پاسخ یافتن نبود چرا که به گذارنده پرسش و آورنده پاسخ واصل بود .
او روی تیغه بلندی که میان دیروز و فرداست میرفت . اومی دید . گفته های او دیده های اوست ؛ یا دیدن های اوست .
کوشش در جستن ربطی میان او و زبان و قواعد زبان ، یا شعر و گذشته شعر ، کاری است نه در خور کار او ، و باطل است چراکه او را نه می توان کوچک کرد و نه بزرگتر از آنچه که هست وانمود . او بیرون از این مدار هاست . و این یک ستایش نیست ، یک اعتقاد است .
ابراهیم گلستان ، دفترهای زمانه ، چاپ چهارم

No comments:

Post a Comment