Wednesday, March 26, 2014

NIMALOGY:NIMA LETTERS


اگر در فاصله ی بین هزار سال شعرها را به یک اندازه و قدرت بیان شده بدانید، نقصی در کار شعر و شاعری شما هست و بیهوده از من پرسیده اید شعر در درجه ی اعلا چه چیز است. شعر در درجه اعلا، نهایت میل انسان در این راه است. نسبت به هردوره، مخصوصا از نظر بیان، هر دوره شعر اعلای بخصوصی دارد و شعر راهی ست برای دوره ی بعد که می آید.
بیش از این از من توضیح و تفسیری نخواهید که بیفایده است.
فقط یک دو سه کلمه دیگر برای شما می نویسم :
شعر در درجه ی اعلا، انسانی هم در درجه ی اعلا می خواهد.
حرف های همسایه- نیما
خرداد۱۳۲۴ 
---

مشفقِ ِ مهربانِ ِ من !
وقتی دیروز دریکی از کامنت های " مرمری عزیز!" عنوانِ ِ فوق را مشاهده کردم، دریغم آمد که تاریخچه ی این عنوان را برای آگاهی و اطلاع او بیان نکنم.
حتما خیلی ها ازجمله مرمری عزیز تعجب خواهند کرد که بدانند، عنوانِ ِ فوق برای اولین بار درتاریخ 23 اردیبهشت ماه سال 1309شمسی یعنی 84 سال پیش، زمانی که " نیما " یوشیج درلاهیجان اقامت داشت وپدرم مقیم لنگرود بود، در نامه ای خطاب به پدرم استفاده کرد ونوشت :
لاهیجان-23اردی بهشت-1309
مشفق ِ مهربانِ ِ من ! بی مورد نیست که اولین کاغذ من، تقاضای من باشد.         ابتدای دوستی، ابتدای تقاضا است. منظورِ من کمک به " ترابلی " است دراین ساعت که به لنگرود می آید، ازمواجبش پس اندازکرده است تا برود رشت، پادردی           را که دارد، معالجه کند. ولی همه ی کارها را پول صورت نمی دهد، ما که به موانع مختلفه ی حیاتی واقفیم باید تصدیق کنیم شئون ومراتب اشخاص، گاهی بهتر ازپول   کار می کند.
تمنا دارم سفارش نامه ای به یکی از مریضخانه های رشت برای همقطار من نوشته شود که مثل یک غریبه وبی کس، اورا نپذیرند.
یقین دارم این سفارش نامه ، مخصوصا در ولایات اثراتی دارند که ممکن است بهتراز یک نسخه شافی  وکافی واقع شوند. مایه ی آن ، یک صفحه کاغذاست، ولی قابل این است که یک نفررا جان بدهد.!
دیگرمطلبی نیست.باقی اهمیت صفحه ای را که اززیر دست تو برون بیاید         خودت می دانی. منتظرم با این مساعدت نسبت به " ترابلی " ، اطمینان دوستانت را نسبت به اخلاقِ ِ پسندیده ی خود محکم ترکنی.!  " نیما " .
منبع –نامه های نیما-ازمجموعه آثارنیما یوشیج-نسخه برداری و تدوین-سیروس طاهباز-                 بانظارت " شراگیم یوشیج- چاپ اول-سال 1368 شمسی –انتشارات " دفترهای زمانه" صص408-407-تهران.
بنابر این مرمری عزیز من باید بداند که در 84 سال پیش پدربزرگش ازچنان شئون ومرتبه ای و موقعیتی درمنطقه برخوردار بود که معاشرین روشن اندیش و آزاده ای چون " نیما " داشت ونامه  ودرحقیقت سفارش نامه اش در مرکزاستان کارساز بود.!

No comments:

Post a Comment