Wednesday, November 28, 2012

DREAMSCAPE OF HALLUCINATION رویازار اوهام

 پرداختن به بوف کور صادق هدایت و ملکوت دکتر بهرام صادقی برای یافتن ریشه های آفرینشی در نشانه های روانی ،تقلیل خلاقیت است به نشانه شناسی فرویدی و سلب ارزش از شعر و ادبیات .همچنان که این رفتار را با کارهای ادگار آلن پو ،لویس کارول و نیز روتکو ، دالی ، پیکاسو ،ماگریت ،اندی وارهول و دیگران هم می بینیم







Dr Oliver Sacks:
hallucination
Alfred A. Knopf 2012
سالها پیش کتابی می خواندم که به عنوان پایان نامه دکتری دانشکده پزشکی به برسی روانشناختی وف کور صادق هدایت پرداخته بود و مانند بسیاری دیگر از نقد های اثا ر هدایت در این کار در مانده بود افزون بر آن که بررسی کارهایی مثل بوف کور و یا ملکوت دکتر بهرام صادقی یا گاو دکتر غلامحسین ساعدی و یکلیای دکتر تقی مدرسی از طریق نشانه های عصبی و روانی ،تقلیل آفرینش هنری به نشانه شناسی است،همچنان که این مشکل را در رویکرد به کارهای مارک روتکو،سالوادر دا لی،پابلو پیکاسو،رنه ماگریت و اندی وارهول هم می شود دید.
کتاب تازه دکتر سکس،استاد دانشگاه نیو یورک با عنوان توهم در واقع همین توهم را در نوعی  نقد روانشناختی دنبال می کند که کوبیزم،
سو ر رالیزم و پاپ ارت یا انواع دیگر مدرنیزم به گونه یی توهم هنرمند را نشان می دهد تا هنر خلا ق او را و این .
نگاه نامعمول هنرمند است که ا ثر هنری را به وجود می آورد و در این رهگذر آفرینش و خلاقیت نادیده گرفته می شود هم چنان که هنرمند بیشتر به عنوان بیمار دیده می شود تا آفرینشگر هنری .
دکتر سکس با اشاره به توهمات بینایی،شنوایی ، بینایی و مانند ان و علائمی مانند دو بینی و چند بینی و یا کوچک بینی مشهود در آ لیس در شگفتز ار است که هنر و عناصر هنری  را می کو شد تبیین و تفسیر کند و از شناخت گسترده تر آن بدین سا ن سر باز می زند
بر رسی کتاب موج    

No comments:

Post a Comment